[RECENZE][INTERVIEW] Bomberman [WP]

Moderátor: Pomocní administrátoři

Pravidla fóra
Toto fórum slouží ke komunikaci mezi hráči, vyměňování si zkušeností a tipů, prezentování profilů a vašich herních statistik. Můžete zde prezentovat vaše minirecenze a obsáhlejší komentáře k nejrůznějším hrám.
Krátké a heslovité komentáře směřujte do download sekcí, kde se nacházejí odkazy na stažení her (sekce Android, iOS, Java, apod.). Jednoduché hodnocení hry však můžete psát i do této sekce. Pokud budete chtít komentovat některou z her, která se na fóru nachází, je na vás, do které ze zmiňovaných sekcí napíšete (tedy download sekce nebo Pokec o hrách i aplikacích).
Odpovědět
Uživatelský avatar
Luky
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 481
Registrován: ned 11.11.12 19:36
Mobil: Xiaomi Mix 3
Hodnocení člena: [url=http://www.my-mobile.cz/viewtopic.php?f=133&p=323632#p323632]ZDE[/url]
Bydliště: Nové Město na Moravě
Has thanked: 243 times
Been thanked: 262 times
Kontaktovat uživatele:

[RECENZE][INTERVIEW] Bomberman [WP]

Příspěvek od Luky »

Bomberman je hra vyvíjená českým vývojářem Davidem Kuťákem. Hra je inspirována známou hrou, která nese stejný název, jeho „remake“ si představíme a zrecenzujeme!
Obrázek
Cílem této hry je sehnat klíč. K tomuto jednoduchému úkonu však musíme zabít několik nestvůr a projít přes různé překážky. K tomu, aby hra nebyla příliš obyčejná, nám autor nabídl několik bonusů, které jsou umístěny různě po celé mapě. Mezi nejužitečnější patří určitě ruční detonace bomby. Pro větší obtížnost na Vás čeká ve hře také tma, ve které je vše složitější!
Obrázek Obrázek
Ve hře na nás čeká celkem šest odlišných druhů příšerek, které musíme zabít, abychom našli klíč. Hra je rozdělena na „příběh“ ve kterém projdeme celkem 25 odlišných úrovní. Bomberman je jednoduše graficky zpracován a ovládá se jednoduše – pomocí šipek, nebo směrového tlačítka. Bomba se pokládá ještě jednodušeji, stačí na ni „kliknout“, při možnosti ruční detonace se objeví třetí tlačítko, které slouží pouze k tomuto.
Obrázek Obrázek
Hra obsahuje dostatečný tutoriál, který vám napoví co a jak, co který bonus znamená a další různé informace. Bohužel jsem narazil na drobnou chybku při otevření položky o aplikaci. Také mi hra spadla po přeskočení tutoriálu, jinak je vše naprosto funkční. Včetně těchto detailů mi moc nevyhovuje ani jeden ze způsobů ovládání (nejspíše za to může můj velký palec), občas prostě najedu jinam. Nebylo by na škodu přidat způsob ovládání hry analogovým „hříbečkem“.
Obrázek Obrázek
Závěřem
Hra mě pobavila a určitě se k ní vrátím například v ordinaci, pamatuji si ji, jako první flash hru, kterou jsem na internetu našel, při mém prvním styku s internetem. Tento „remake“ je určitě povedený, dvě chybky určitě vývojář opraví, a pokud přidá i již zmíněný analog, tak 100/100, prozatím můžu hodnotit za 85/100!

Hra je dostupná ke stažení zdarma a zcela bez reklam

Kód: Vybrat vše

http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/bomberman/eba2f89b-427a-47ae-8936-bfd5b7ea200e
Na závěr přikládám rozhovor s Davidem, a tímto mu děkuji za jeho čas věnovaný našemu fóru.

Můžete se nám nějak představit?
Ahoj, jmenuji se David, a kdybych měl vyjmenovat všechny mé možné přezdívky, tak by to asi chvíli zabralo. V každém případě je mi 20 let a studuji na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity (kde bych rád v ideálním případě studoval ještě nějakou chvíli). Již z toho vyplývá, že mám zálibu v počítačích a to konkrétně programování, úplně ideálně směrem k tvorbě her (a věcí s tím spojených). Krom této činnosti působím jako editor v magazínu Apemobile, činovník ve skautu a obecně mám celkem vztah v přírodě, takže rád vyrazím „do divočiny“.

Co vás vedlo k programování her a aplikací?
To je dobrá otázka, odpovědět ovšem není až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Každopádně jsem v sobě určité tendence vytvářet hry pociťoval již od útlého mládí – jako menší jsem si vytvářel z krabic „herní konzole“ a později jsem „nutil“ členy rodiny hrát mnou vytvořené deskovky, které většinou byly založené na směsici RPG a strategií.
Když jsem poté okolo patnáctého roku života dostal svůj první notebook, který jsem nemusel s nikým sdílet, tak jsem začal trochu poznávat, jak tato technika funguje a pomalu, ale jistě jsem se dostal k programování. Zpočátku jsem chvíli zkoušel „klasické programy“, ale to mě nechytlo, tudíž jsem od programování opět na nějakou chvíli utekl. A pak jsem objevil tu zázračnou věcičku jménem XNA.


V čem píšete svoje práce?
Většina věcí, které jsem za život naprogramoval (včetně těch nepublikovaných), jsou v jazyku C#. Přiznám se, že když jsem začínal s programováním, tak jsem měl hodně chabou představu o tom, jak přesně to funguje či jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými jazyky. A jednoho dne mi do oka padnul C#, tak jsem u něj zůstal. Ale jak jsem zmiňoval již dříve, tvorba programů mě moc nenaplňovala a ať už to bylo tehdy zaviněno čímkoli, cítil jsem, že tohle prostě není ono. A pak jsem narazil na XNA zmiňované před chvílí. Nebudu tu moc technicky rozebírat, jak detailně XNA funguje, ale pouze zmíním, že se jednalo o framework určený na vytváření her (slovíčko „jednalo“ jsem použil záměrně, protože tento framework je již pár let ve své originální podobě mrtev). A když jsem do ruky dostal nástroj poskytující základní rozhraní pro tvorbu her v C#, bylo jasno.

Věnujete se programování často?
Na střední jsem měl „období“, kdy mě to bavilo, a pak ta, kdy jsem se věnoval něčemu jinému, takže se to hodně střídalo. Teď na VŠ programuji v podstatě každý den, záleží hodně na tom, co je potřeba udělat. Bohužel se ale nejedná o programování a vývoj nějaké hry, ale o záležitosti do školy – s tím je spojen i fakt, že C# momentálně na nějakou chvíli vystřídal jazyk C.

V obchodě máte tři hry, které obdržely vesměs kladné hodnocení, jak vidíte svoje práce vy?
Kdybych se měl vyjádřit ke svým hrám tak, jak bych si přál, tak pouze odpovím „super“. :D Ale v realitě to je asi takto – prvně jsem do Windows Phone Store poslal Piškvorky, jednalo se v podstatě trochu o pokus, kdy mi s programováním pomáhal @LukasKrisl. Nejzásadnější problém, který u Piškvorek stále vnímám, je slabý protivník. Tady je poněkud blbé, že lepšího se mi vytvořit nepodařilo a obávám se, že stále není něco takového úplně reálné, protože sám piškvorky nehraju zrovna nejlépe. Každopádně po Piškvorkách je dalším titulem Serpentes, což je v podstatě variace hada. Nic moc extra přidaného a speciálního, možná pouze mód pro dva hráče.
Posledním kouskem je právě BomberMan. Na tuhle hru jsem docela hrdý, je za ní kus práce ve všech směr a hodně mi dala. Rozhodně to není bezchybný titul, ale minimálně jeden z cílů splnila určitě – chtěl jsem vydat třetí („do třetice všeho dobrého“) a zároveň poslední hru v XNA a pak se vydat trochu jinou cestou. To se podařilo.
Ve shrnutí bych mohl říci, že jsem u každé z her spokojený, že jsem ji zvládnul dotáhnout do nějaké konečné podoby. Ideální to není, ale s každým titulem jsem se potýkal s novými věcmi a „zvyšoval obtížnost“, takže v tomhle směru si nemůžu stěžovat. Kdyby to bylo dokonalé hned na první (druhý, třetí, ...) pokus, tak by se pak člověk nudil, že? Takhle se poučí z chyb, což je zkušenost, která se neztratí.


Co vás vedlo k vytvoření Bombermana?
Jak si možná pozorné oko čtenářovo všimlo, žádná z tří vydaných her není zrovna originální a nejedná se tedy o nic zcela nového. Přiznám se, že za tím vším je určitá nostalgie. Když teď přehlídnu Piškvorky, tak jeden z důvodů, proč jsem vydal Serpentese a Bombermana jsou právě vzpomínky na dětství – konkrétně na hada v Nokii 3310 a hru Dyna Blaster, kterou jsem hrával na DOSu. Když jsem tedy poté přemýšlel, jakou hru do třetice vydám, skončil jsem u BomberMana. Dynu jsem hrával rád a hra jako taková v sobě skrývá dost „záludností“ z hlediska programování, takže jsem došel k závěru, že to bude důstojný projekt, který nebude úplně lehké zdárně dokončit, ale dá mi to hodně. A tak se i stalo.

Co byl největší oříšek při programování?
Tahle otázka se dá pochopit z více úhlů pohledu, ale obecně když se člověk dostane přes ty úplné základy, tak pak je většinou při samotném programování nejtěžší vymyslet fungování jednotlivých prvků, které je následně nutné dát dohromady a doufat, že spolu budou správně „komunikovat“ mezi sebou. S tím je spojené i to, že je dobré nepodcenit začátek a skutečně si, alespoň trochu smysluplně, sepsat, co přesně plánujete implementovat a až poté začít. To neplatí jen pro programování, ale tak nějak pro každou činnost – na základech se staví celý dům, takže je vhodné, aby byly skutečně pevné a „připravené na všechno“. Jen blázen by si přeci stavěl dům na písku.

Budete se věnovat i ostatním platformám?
Tady odpovím hodně stručně – rád bych někdy v budoucnu zkusil i jiné platformy, primárně asi Android, protože s vývojem pro iOS je to trochu složitější.
Vytváříte hry pouze vy sám?
S Piškvorkami mi pomáhal dříve zmiňovaný Lukáš Krisl, ale jinak další dva tituly (a pak ta kupička rozdělaných „pokusů“ v šuplíku) je víceméně pouze moje dílo. Samozřejmě bez Google by to šlo horko těžko.
Můžete nám sdělit, co vytváříte, nebo co máte v plánu do budoucna?
Jak rád bych teď prozradil nějaký epický projekt, který mám momentálně rozdělaný, ale realita je bohužel jiná. Přes školu není čas, takže momentálně nic netvořím, ale to neznamená, že bych neměl plány do budoucna. Rád bych se podíval na Unity a zkusil hry vytvářet v něčem trochu komplexnějším.


Kdo je vzorem pro vaši práci?
Mám pár známých, které respektuji a inspiruji se jimi, ale cíleně bych asi nikoho vysloveně neoznačil za můj vzor. Spíše bych řekl, že se tak nějak snažím jít za svým snem – a ten zní dělat hry. Z určitého úhlu pohledu už jsem si ho splnil, ale pochopitelně by člověk rád někdy byl součástí nějakého většího projektu.

Davida můžete kontaktovat zde:

Kód: Vybrat vše

https://twitter.com/davous267
Děkuji za jeho čas a za poskytnutý rozhovor, dovolím si Davidovi popřát za celé fórum hodně štěstí do budoucna!
Obrázek
-„Hoďte mě vlkům a vrátím se jako vůdce smečky.“
Nokia 2630 > LG A200 > Samsung B2100 > Nokia 5230 > Lumia 920 > Lumia 930 > LG G Flex 2 > Xiaomi Mi5 > Xiaomi Mi MIX 3 , Amazfit Stratos > Samsung Galaxy Note 10 Lite, Ticwatch PRO
Odpovědět

Zpět na „Recenze a diskuze o hrách“